cezary 70, jestem za spotem na działce jak będzie pogoda ale przeciw pijaństu
coś na temat opon
Zwiń
X
-
coś na temat opon
nie chce zasmiecać takim tematem w wątku motoryzacyjnym, gdyz i tak nikomu raczej oprócz mnie nic nie wniesie.
zatem pytanie mam dotyczące opon a raczej ich wymiany. mam opony letnie z 2009 roku, przebieg auta na oponach 80tyś. minus sezon zimowy, letnie pracowały zawsze od kwietnia do listopada. Zostało na nich tak ok. 4,5-5mm bieżnika, tak orientacyjnie, może nawet mniej bo jeszcze nie mierzyłem, pomiar był latem.czyli opony pracują 5 sezon.
i pytanie: czy ze względu na wiek i głębokość warto już się zabezpieczyć w nowe, czy przechulam jeszcze bezpiecznie przyszły sezon? po jakich przebiegach bądź czasie wy wymieniacie opony tak rozsądnie (niech ktoś nie pisze o min. gł. 1,6, bo to już raczej nierozsądne jest jazda na takiej oponie) . Pytam, bo jeśli trza by było wymienić, to wole się już zabezpieczyć w gumy, niż wiosną, jak ceny idą 20% do góry..
Więc, po jakich przebiegach bądź czasie, po ilu sezonach bezpiecznie wymieniacie gumy na nowe?
jeśli admin uzna, ze można wrzucić do porad moto to śmiało.
-
-
"Z opony korzystać możemy nawet do 10 lat, ale po 6 ryzyko awarii drastycznie wzrasta.
Ile lat można używać oponę?
Opony nieustannie starzeją się, na skutek procesów fizycznych i chemicznych zachodzących nie tylko w czasie eksploatacji, ale także w czasie postoju czy okresie przechowywania. W celu spowolnienia procesu starzenia się opony, producenci dodają do mieszanek substancje spowalniające reakcje chemiczne z tlenem i ozonem. Ponadto, jak twierdzą niemieccy specjaliści, rzadka jazda zwiększa ryzyko awarii. Dlatego pojazdy znajdujące się w ciągłej eksploatacji rzadziej "łapią gumę" niż kabriolety, przyczepy, czy pojazdy specjalne. Jaki jest jednak okres przydatności opon?
Okres użytkowania ogumienia nie powinien przekraczać 10 lat, nawet jeśli guma wydaje się w dobrym stanie a bieżnik ma jeszcze rowki o dużej głębokości - przepisy wymagają zaledwie 1,6 mm, ale zaleca się wymianę przy 3-4 mm, ze względu na zachowanie na mokrej jezdni. W samochodach osobowych dopuszcza się nieco dłuższe użytkowane, ale tylko wtedy, jeśli wcześniej opony były eksploatowane w normalnych warunkach drogowych. Tak starych nie należy już zakładać do samochodu, a te założone zużyć w bieżącej eksploatacji, np. do końca danego sezonu.
Opona "starzeje się" szybciej w czasie postoju?
Ogumienie starzeje się nie tylko w czasie jazdy, ale także w czasie postojów – twierdzą specjaliści. Co więcej, opony różnego rodzaju przyczep i naczep, okresowo albo okazyjnie użytkowanych pojazdów, jak np. kabrioletów czy pojazdów specjalnych, starzeje się nawet szybciej niż w autach w ciągłej eksploatacji. Podobnie koło zapasowe, z którego po założeniu albo po krótkiej jeździe może "zejść" ciśnienie. Ponadto np. w Niemczech przyczepy, z którymi auto może poruszać się z prędkością 100 km/h (wg § 18 StVO) nie mogą mieć opon starszych niż 6 lat, co lubi kontrolować tamtejsza policja. Przepis wcale nie jest bez sensu.
Większe prawdopodobieństwo awarii po 6 latach
Rzeczoznawcy niezależnej organizacji Dekra, na podstawie studiów przypadków, stwierdzili, że po sześciu latach drastycznie zwiększa się ryzyko awarii opon. Dlatego zalecają oni wymianę ogumienia najpóźniej po sześciu latach. Dotyczy to także ogumienia bez widocznych oznak "starości" i o niewielkim zużyciu. To ostatnie "maskuje" ryzyko, ponieważ kierowcy często nie spodziewają się awarii opon o głębokim bieżniku.
Zupełnie inny problem to odkształcenia opon w rzadko eksploatowanych samochodach i przyczepach. Jeśli nie zadbano chociażby o ich okazjonalne, ale regularne "przetaczanie", to pod wpływem masy ogumienie odkształci się, a do pierwotnego stanu już nie powróci wcale, względnie stanie się to z dużym opóźnieniem, a ewentualna eksploatacja na niewyważonych kołach zagrażałaby bezpieczeństwu jazdy.
Jak jeździ się na 10-letnim ogumieniu i czy to w ogóle możliwe?
Tak. Główne różnice, to mniejsze bezpieczeństwo (mniejsza przyczepność w zakrętach, dłuższa droga hamowania itp.) oraz niższy komfort jazdy (guma twardnieje). Trudno bezpośrednio ocenić różnicę bardzo starych i nowych opon, ponieważ cykl produkcyjny modelu trwa na ogół kilka lat, a nowe generacje ogumienia są lepsze od swoich poprzedników. Bezsprzeczne większe pozostaje jednak prawdopodobieństwo awarii ("kapcia") starych opon, zwłaszcza jeśli były już kiedyś przeładowywane. Wbrew pozorom to nierzadki przypadek w czasie rodzinnych wyjazdów. Wystarczy, że wsiądą 4 dorosłe osoby (4*75-100 kg), a bagaż będzie miał masę 200 kg. Mało samochodów ma ładowność rzędu 500 kg." - opony.com.pl
"Odpowiedź na proste pytanie, jaką oponę można sprzedać z czystym sumieniem jako nową i jak długo można ją potem eksploatować, jest bardzo trudna. Nawet dla producentów opon! "Przygotowujemy oficjalne stanowisko w sprawie wieku opon, wobec tego nie możemy teraz przekazać informacji w tym zakresie. Mamy nadzieję, że w ciągu najbliższych dni będzie to możliwe" - zapewnia przedstawiciel Goodyeara. Jaśniejsze stanowisko ma Continental: "według Polskiej Normy PN-C94300-7 opony do 3 lat od daty produkcji mogą być swobodnie transportowane, dystrybuowane i sprzedawane, zachowując jednocześnie swoje parametry w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji". Jednocześnie przedstawiciel firmy przypomina, że "nawet jeśli kupimy 3-letnie opony, mamy jeszcze 2 lata gwarancji wynikającej z przepisów prawa. Poza tym na nasze produkty niezależnie od przepisów udzielamy 5-letniej gwarancji od daty produkcji". Przedstawiciel Michelina dodaje, że Polska Norma nie jest obligatoryjna i producenci opon mogą indywidualnie określać długość ich przechowywania. Niemniej "opony przechowywane we właściwych warunkach, tj. odpowiedniej temperaturze, bez dostępu światła oraz nienarażone na oddziaływanie czynników chemicznych, nie tracą swoich właściwości.
Ich starzenie się mogą przyspieszać warunki użytkowania czasem niezależne od kierowcy, np. oddziaływanie słońca, soli i innych substancji chemicznych obecnych w otoczeniu, a także wysoka temperatura itp". Wspólne stanowisko producentów opon (dotyczy rynku niemieckiego) znajdziemy w oświadczeniu Niemieckiego Stowarzyszenia Zakładów Wulkanizacynych BRV we współpracy z producentami opon. Wynika z niego, że nie wyklucza się sprzedaży opon jako nowych, jeśli od daty ich produkcji upłynęło mniej niż 5 lat, zakładając, że będą odpowiednio przechowywane. BRV zaleca jednocześnie, aby opon nie montować już w ogóle na aucie, jeśli od daty produkcji upłynęło więcej niż 10 lat.
Co z kołem zapasowym?
Nieco inne zalecenia dotyczą kół zapasowych: mimo iż są nieużywane, proces ich starzenia się przebiega szybciej! Nawet jeśli wyglądają jak nowe, należy je wymieniać po 6 latach. 6-letnie koło zapasowe powinno być użyte tylko w ostateczności! Jeszcze gorzej jest z przyczepami i pojazdami sezonowymi: długotrwałe obciążenie w spoczynku powoduje nieodwracalne odkształcenia. Takie koła przed podróżą należy sprawdzić, próbować wyważyć, a jeśli się nie uda, wymieniać przed sezonem.
Maksymalny okres użytkowania to 6 lat.
Ustaliliśmy:
Opony powinniśmy wyrzucać bez względu na ich stan najpóźniej po 10 latach od daty produkcji.
Na trwałość opon mają ogromny wpływ warunki przechowywania, ale...
... jakość też ma znaczenie. Jeśli producent zaoszczędził na dodatkach przeciwstarzeniowych (zdarza się przede wszystkim w najtańszych oponach), guma może sparcieć nawet po 2-3 latach! 4. Opony zimowe mają zbliżoną trwałość do opon letnich.
Nieużywane opony do 3 lat od daty produkcji mogą być sprzedawane jako nowe i pełnowartościowe.
Nieużywane opony do 5 lat od daty produkcji można kupować i montować bez obaw, jeśli ich stan nie wskazuje na złe przechowywanie (mikropę-knięcia, trudności z wyważeniem), ale kupując je, warto negocjować opust cenowy.
Jeżeli opona wykazuje jakiekolwiek wady starzeniowe (np. parcieje) w ciągu 2 lat od kupna, należy domagać się jej wymiany na nową." - auto-swiat.pl
Tak więc - 5 - 6 lat i po tym okresie trzeba je szczególnie oglądać, czy sie nadają. Max 10 Lat.pozdrawiam - Darek
Komentarz
-
-
To jest dobre pytanie :!:
Są sklepy internetowe które twierdzą,iż oponę magazynową 18 miesięczną można traktować jako nową. Co ciekawe twierdzą ,że opony 36 miesięczne czyli 3 letnie można również sprzedawać jako nowe gdyż przepisy na to pozwalają. Czyli kupując nową oponę kupujemy już np. 2 letnią i po kolejnych 2 użytkowania opona ma już 4 lata ale de fakto ona dopiero "dojrzała" na felgach.
3/4 osób patrzy tylko ile "mięsa" jest na oponie a nie ile ona ma już lat.Dlatego patrząc na ogłoszenia lub u gumiarzy można spotkać opony z 7mm bieżnika lecz już stare.
Odkąd kupuje nowe opony premium przestałem się zastanawiać dlaczego na zachodzie deszcz nie zwalnia kierowców na autostradach.
Ja na twoim miejscu opony ( szczególnie na tylej osi ) bym zmienił gdyż podczas deszczu takie opony są już niebezpieczne. Uważam jeżeli kogoś stać na auto,wosk,czy felgi musi go być stać na opony.
[ Dodano: Pią 22 Lis, 13 12:54 ]
Zamieszczone przez ruwadoNiemniej "opony przechowywane we właściwych warunkach
Komentarz
-
-
Trochę nie rozumiem Twierdzenia, że można korzystać 10 lat z opon... No chyba, że auto stoi w garażu. Przy normalnych przebiegach "domowych" - nie widzę opcji żeby korzystać z opon dłużej niż 3 sezony..VAG - diagnostyka - kodowania - adaptacje - PIN immo - adaptacje kluczyków
Jeżeli post okazał się pomocny kliknij
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez shokPytanie która firma stworzy właściwe warunki w magazynie? Opony w blaszanym magazynie te z górnych partii są narażone na "gotowanie" latem itd. dlatego im młodsza opona tym mniejsze prawdopodobieństwo ich niewłaściwego magazynowania.Załączone plikipozdrawiam - Darek
Komentarz
-
-
ruwado, kupiłbyś opony np. 3 letnie z chęcią używania ich przez kolejne 4 lata? Przecież byłyby przechowywane odpowiednio.
Ja bym nie kupił
Ciekawe jak z izolacją cieplną takich magazynów.No czy przypadkiem opony te na dole nie są odkształcone pod ciężarem innych opon.Tak pytam z czystej ciekawości.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez ruwadoZamieszczone przez shokPytanie która firma stworzy właściwe warunki w magazynie? Opony w blaszanym magazynie te z górnych partii są narażone na "gotowanie" latem itd. dlatego im młodsza opona tym mniejsze prawdopodobieństwo ich niewłaściwego magazynowania.Marcin
My ©koda is fantastic
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez sosna1Zamieszczone przez ruwadoZamieszczone przez shokPytanie która firma stworzy właściwe warunki w magazynie? Opony w blaszanym magazynie te z górnych partii są narażone na "gotowanie" latem itd. dlatego im młodsza opona tym mniejsze prawdopodobieństwo ich niewłaściwego magazynowania.
Owszem wiem o tym ,że opona 3 latnia może być traktowana jako nowa.Lecz ja shok takich opon bym nie kupił. Gdyż opona taka po 3 latach użytkowania miałaby już 6 lat.Co ją według mnie dyskwalifikuje do dalszej jazdy.No i oczywiście przez 3 lata mogła mieć więcej okazji do popsucia niż opona tegoroczna.
Komentarz
-
-
Zamieszczone przez shokKiedyś zrzucałem opony miały poniżej 1mm do wskaźnika. Opony te przez gumiarza zostały w tym samym dniu sprzedane i założone na inne auto.Cała Polska woła z nami wyp...dalać z uchodźcami.
Komentarz
-
-
Panowie nie przesadzajcie bo:
1. opony założone na aucie tez są poddawane naciskowi na jedna stronę w czasie nocnego parkowania,
2. opony płynąć na kontenerowcu z chin lub pociągiem z Rumunii również są poddawane siłom których konstruktor nie przewidział,
3. opony należy zmieniać ze względu na bezpieczeństwo, a nie ze względu na koszty.
Ja już się takimi duperelami nie podniecam czy to 51 tydzień roku 2012 czy 2 tydzień roku 2013 wystarczy mi zator krwi w mózgu i wrzody a mam 34 latka.
Ostatnio z winy mojego ojca było lekkie puknięcie, gość dostał w 15 letnia betkę. Wina ojca dokumentna, ale gość mógł zmniejszyć siłę uderzenia, ale nie wyhamował. Na moją uwagę, że stan opon poszkodowanego mógł mieć wpływ na zdarzenie policmajster nawet nie wzruszył ramionami.
Komentarz
-
Komentarz