coś na temat opon

Zwiń
X
 
  • Filtr
  • Czas
  • Pokaż
Wyczyść wszystko
new posts
  • michal1980red
    Classic
    • 2010
    • 33

    coś na temat opon

    cezary 70, jestem za spotem na działce jak będzie pogoda ale przeciw pijaństu
    1.9tdi 110km Elegance
  • dylan80
    Rider
    • 2009
    • 625

    #2
    coś na temat opon

    nie chce zasmiecać takim tematem w wątku motoryzacyjnym, gdyz i tak nikomu raczej oprócz mnie nic nie wniesie.
    zatem pytanie mam dotyczące opon a raczej ich wymiany. mam opony letnie z 2009 roku, przebieg auta na oponach 80tyś. minus sezon zimowy, letnie pracowały zawsze od kwietnia do listopada. Zostało na nich tak ok. 4,5-5mm bieżnika, tak orientacyjnie, może nawet mniej bo jeszcze nie mierzyłem, pomiar był latem.czyli opony pracują 5 sezon.
    i pytanie: czy ze względu na wiek i głębokość warto już się zabezpieczyć w nowe, czy przechulam jeszcze bezpiecznie przyszły sezon? po jakich przebiegach bądź czasie wy wymieniacie opony tak rozsądnie (niech ktoś nie pisze o min. gł. 1,6, bo to już raczej nierozsądne jest jazda na takiej oponie) . Pytam, bo jeśli trza by było wymienić, to wole się już zabezpieczyć w gumy, niż wiosną, jak ceny idą 20% do góry..
    Więc, po jakich przebiegach bądź czasie, po ilu sezonach bezpiecznie wymieniacie gumy na nowe?
    jeśli admin uzna, ze można wrzucić do porad moto to śmiało.

    Komentarz

    • ruwado
      RS
      • 2009
      • 14885
      • Octavia IV (NX3)

      #3
      "Z opony korzystać możemy nawet do 10 lat, ale po 6 ryzyko awarii drastycznie wzrasta.
      Ile lat można używać oponę?

      Opony nieustannie starzeją się, na skutek procesów fizycznych i chemicznych zachodzących nie tylko w czasie eksploatacji, ale także w czasie postoju czy okresie przechowywania. W celu spowolnienia procesu starzenia się opony, producenci dodają do mieszanek substancje spowalniające reakcje chemiczne z tlenem i ozonem. Ponadto, jak twierdzą niemieccy specjaliści, rzadka jazda zwiększa ryzyko awarii. Dlatego pojazdy znajdujące się w ciągłej eksploatacji rzadziej "łapią gumę" niż kabriolety, przyczepy, czy pojazdy specjalne. Jaki jest jednak okres przydatności opon?

      Okres użytkowania ogumienia nie powinien przekraczać 10 lat, nawet jeśli guma wydaje się w dobrym stanie a bieżnik ma jeszcze rowki o dużej głębokości - przepisy wymagają zaledwie 1,6 mm, ale zaleca się wymianę przy 3-4 mm, ze względu na zachowanie na mokrej jezdni. W samochodach osobowych dopuszcza się nieco dłuższe użytkowane, ale tylko wtedy, jeśli wcześniej opony były eksploatowane w normalnych warunkach drogowych. Tak starych nie należy już zakładać do samochodu, a te założone zużyć w bieżącej eksploatacji, np. do końca danego sezonu.
      Opona "starzeje się" szybciej w czasie postoju?

      Ogumienie starzeje się nie tylko w czasie jazdy, ale także w czasie postojów – twierdzą specjaliści. Co więcej, opony różnego rodzaju przyczep i naczep, okresowo albo okazyjnie użytkowanych pojazdów, jak np. kabrioletów czy pojazdów specjalnych, starzeje się nawet szybciej niż w autach w ciągłej eksploatacji. Podobnie koło zapasowe, z którego po założeniu albo po krótkiej jeździe może "zejść" ciśnienie. Ponadto np. w Niemczech przyczepy, z którymi auto może poruszać się z prędkością 100 km/h (wg § 18 StVO) nie mogą mieć opon starszych niż 6 lat, co lubi kontrolować tamtejsza policja. Przepis wcale nie jest bez sensu.
      Większe prawdopodobieństwo awarii po 6 latach

      Rzeczoznawcy niezależnej organizacji Dekra, na podstawie studiów przypadków, stwierdzili, że po sześciu latach drastycznie zwiększa się ryzyko awarii opon. Dlatego zalecają oni wymianę ogumienia najpóźniej po sześciu latach. Dotyczy to także ogumienia bez widocznych oznak "starości" i o niewielkim zużyciu. To ostatnie "maskuje" ryzyko, ponieważ kierowcy często nie spodziewają się awarii opon o głębokim bieżniku.

      Zupełnie inny problem to odkształcenia opon w rzadko eksploatowanych samochodach i przyczepach. Jeśli nie zadbano chociażby o ich okazjonalne, ale regularne "przetaczanie", to pod wpływem masy ogumienie odkształci się, a do pierwotnego stanu już nie powróci wcale, względnie stanie się to z dużym opóźnieniem, a ewentualna eksploatacja na niewyważonych kołach zagrażałaby bezpieczeństwu jazdy.
      Jak jeździ się na 10-letnim ogumieniu i czy to w ogóle możliwe?

      Tak. Główne różnice, to mniejsze bezpieczeństwo (mniejsza przyczepność w zakrętach, dłuższa droga hamowania itp.) oraz niższy komfort jazdy (guma twardnieje). Trudno bezpośrednio ocenić różnicę bardzo starych i nowych opon, ponieważ cykl produkcyjny modelu trwa na ogół kilka lat, a nowe generacje ogumienia są lepsze od swoich poprzedników. Bezsprzeczne większe pozostaje jednak prawdopodobieństwo awarii ("kapcia") starych opon, zwłaszcza jeśli były już kiedyś przeładowywane. Wbrew pozorom to nierzadki przypadek w czasie rodzinnych wyjazdów. Wystarczy, że wsiądą 4 dorosłe osoby (4*75-100 kg), a bagaż będzie miał masę 200 kg. Mało samochodów ma ładowność rzędu 500 kg." - opony.com.pl

      "Odpowiedź na proste pytanie, jaką oponę można sprzedać z czystym sumieniem jako nową i jak długo można ją potem eksploatować, jest bardzo trudna. Nawet dla producentów opon! "Przygotowujemy oficjalne stanowisko w sprawie wieku opon, wobec tego nie możemy teraz przekazać informacji w tym zakresie. Mamy nadzieję, że w ciągu najbliższych dni będzie to możliwe" - zapewnia przedstawiciel Goodyeara. Jaśniejsze stanowisko ma Continental: "według Polskiej Normy PN-C94300-7 opony do 3 lat od daty produkcji mogą być swobodnie transportowane, dystrybuowane i sprzedawane, zachowując jednocześnie swoje parametry w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji". Jednocześnie przedstawiciel firmy przypomina, że "nawet jeśli kupimy 3-letnie opony, mamy jeszcze 2 lata gwarancji wynikającej z przepisów prawa. Poza tym na nasze produkty niezależnie od przepisów udzielamy 5-letniej gwarancji od daty produkcji". Przedstawiciel Michelina dodaje, że Polska Norma nie jest obligatoryjna i producenci opon mogą indywidualnie określać długość ich przechowywania. Niemniej "opony przechowywane we właściwych warunkach, tj. odpowiedniej temperaturze, bez dostępu światła oraz nienarażone na oddziaływanie czynników chemicznych, nie tracą swoich właściwości.
      Ich starzenie się mogą przyspieszać warunki użytkowania czasem niezależne od kierowcy, np. oddziaływanie słońca, soli i innych substancji chemicznych obecnych w otoczeniu, a także wysoka temperatura itp". Wspólne stanowisko producentów opon (dotyczy rynku niemieckiego) znajdziemy w oświadczeniu Niemieckiego Stowarzyszenia Zakładów Wulkanizacynych BRV we współpracy z producentami opon. Wynika z niego, że nie wyklucza się sprzedaży opon jako nowych, jeśli od daty ich produkcji upłynęło mniej niż 5 lat, zakładając, że będą odpowiednio przechowywane. BRV zaleca jednocześnie, aby opon nie montować już w ogóle na aucie, jeśli od daty produkcji upłynęło więcej niż 10 lat.
      Co z kołem zapasowym?
      Nieco inne zalecenia dotyczą kół zapasowych: mimo iż są nieużywane, proces ich starzenia się przebiega szybciej! Nawet jeśli wyglądają jak nowe, należy je wymieniać po 6 latach. 6-letnie koło zapasowe powinno być użyte tylko w ostateczności! Jeszcze gorzej jest z przyczepami i pojazdami sezonowymi: długotrwałe obciążenie w spoczynku powoduje nieodwracalne odkształcenia. Takie koła przed podróżą należy sprawdzić, próbować wyważyć, a jeśli się nie uda, wymieniać przed sezonem.
      Maksymalny okres użytkowania to 6 lat.
      Ustaliliśmy:

      Opony powinniśmy wyrzucać bez względu na ich stan najpóźniej po 10 latach od daty produkcji.
      Na trwałość opon mają ogromny wpływ warunki przechowywania, ale...
      ... jakość też ma znaczenie. Jeśli producent zaoszczędził na dodatkach przeciwstarzeniowych (zdarza się przede wszystkim w najtańszych oponach), guma może sparcieć nawet po 2-3 latach! 4. Opony zimowe mają zbliżoną trwałość do opon letnich.
      Nieużywane opony do 3 lat od daty produkcji mogą być sprzedawane jako nowe i pełnowartościowe.
      Nieużywane opony do 5 lat od daty produkcji można kupować i montować bez obaw, jeśli ich stan nie wskazuje na złe przechowywanie (mikropę-knięcia, trudności z wyważeniem), ale kupując je, warto negocjować opust cenowy.
      Jeżeli opona wykazuje jakiekolwiek wady starzeniowe (np. parcieje) w ciągu 2 lat od kupna, należy domagać się jej wymiany na nową." - auto-swiat.pl




      Tak więc - 5 - 6 lat i po tym okresie trzeba je szczególnie oglądać, czy sie nadają. Max 10 Lat.
      pozdrawiam - Darek

      Komentarz

      • shok
        RS
        • 2009
        • 2070
        • Octavia I (1U2)
        • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

        #4
        To jest dobre pytanie :!:
        Są sklepy internetowe które twierdzą,iż oponę magazynową 18 miesięczną można traktować jako nową. Co ciekawe twierdzą ,że opony 36 miesięczne czyli 3 letnie można również sprzedawać jako nowe gdyż przepisy na to pozwalają. Czyli kupując nową oponę kupujemy już np. 2 letnią i po kolejnych 2 użytkowania opona ma już 4 lata ale de fakto ona dopiero "dojrzała" na felgach.
        3/4 osób patrzy tylko ile "mięsa" jest na oponie a nie ile ona ma już lat.Dlatego patrząc na ogłoszenia lub u gumiarzy można spotkać opony z 7mm bieżnika lecz już stare.

        Odkąd kupuje nowe opony premium przestałem się zastanawiać dlaczego na zachodzie deszcz nie zwalnia kierowców na autostradach.
        Ja na twoim miejscu opony ( szczególnie na tylej osi ) bym zmienił gdyż podczas deszczu takie opony są już niebezpieczne. Uważam jeżeli kogoś stać na auto,wosk,czy felgi musi go być stać na opony.

        [ Dodano: Pią 22 Lis, 13 12:54 ]
        Zamieszczone przez ruwado
        Niemniej "opony przechowywane we właściwych warunkach
        i to jest sedno sprawy! Pytanie która firma stworzy właściwe warunki w magazynie? Opony w blaszanym magazynie te z górnych partii są narażone na "gotowanie" latem itd. dlatego im młodsza opona tym mniejsze prawdopodobieństwo ich niewłaściwego magazynowania.

        Komentarz

        • alxxx
          RS
          • 2010
          • 1823
          • Octavia I (1U2)
          • ASZ 1.9 TDI PD 130 KM

          #5
          Trochę nie rozumiem Twierdzenia, że można korzystać 10 lat z opon... No chyba, że auto stoi w garażu. Przy normalnych przebiegach "domowych" - nie widzę opcji żeby korzystać z opon dłużej niż 3 sezony..
          VAG - diagnostyka - kodowania - adaptacje - PIN immo - adaptacje kluczyków
          Jeżeli post okazał się pomocny kliknij

          Komentarz

          • shok
            RS
            • 2009
            • 2070
            • Octavia I (1U2)
            • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

            #6
            Kiedyś zrzucałem opony miały poniżej 1mm do wskaźnika. Opony te przez gumiarza zostały w tym samym dniu sprzedane i założone na inne auto. Tak więc różnie bywa z tymi 10 latami. Mamy dość ubogie społeczeństwo i ludzie często zakładają co tylko się da :|

            Komentarz

            • ruwado
              RS
              • 2009
              • 14885
              • Octavia IV (NX3)

              #7
              Zamieszczone przez shok
              Pytanie która firma stworzy właściwe warunki w magazynie? Opony w blaszanym magazynie te z górnych partii są narażone na "gotowanie" latem itd. dlatego im młodsza opona tym mniejsze prawdopodobieństwo ich niewłaściwego magazynowania.
              tu jest galeria i właściwe przechowywanie opon w magazynie :diabelski_usmiech
              Załączone pliki
              pozdrawiam - Darek

              Komentarz

              • shok
                RS
                • 2009
                • 2070
                • Octavia I (1U2)
                • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

                #8
                ruwado, kupiłbyś opony np. 3 letnie z chęcią używania ich przez kolejne 4 lata? Przecież byłyby przechowywane odpowiednio.
                Ja bym nie kupił

                Ciekawe jak z izolacją cieplną takich magazynów.No czy przypadkiem opony te na dole nie są odkształcone pod ciężarem innych opon.Tak pytam z czystej ciekawości.

                Komentarz

                • ruwado
                  RS
                  • 2009
                  • 14885
                  • Octavia IV (NX3)

                  #9
                  Zamieszczone przez shok
                  No czy przypadkiem opony te na dole nie są odkształcone pod ciężarem innych
                  a co jeszcze robi później kurier rzucając je na prawo i lewo :?
                  pozdrawiam - Darek

                  Komentarz

                  • shok
                    RS
                    • 2009
                    • 2070
                    • Octavia I (1U2)
                    • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

                    #10
                    Kup teraz oponę która ma 18 miesięcy lub 3lata będąca pod stałym naciskiem bocznym. Niech mi nikt nie mówi ,że to nie ma wpływu na jej jakość.
                    Bo ja nie wierzę ,że ktoś przekłada te opony to nie dojrzewające sery

                    Komentarz

                    • ruwado
                      RS
                      • 2009
                      • 14885
                      • Octavia IV (NX3)

                      #11
                      Zamieszczone przez shok
                      Bo ja nie wierzę ,że ktoś przekłada te opony to nie dojrzewające sery
                      a ja wierzę, że przekłądają :diabelski_usmiech Pi... lną na drugą stronę z rozmachem
                      pozdrawiam - Darek

                      Komentarz

                      • sosna1
                        Rider
                        S_OCP Member
                        • 2007
                        • 463
                        • Octavia II (1Z3)
                        • BGU 1.6 MPI 102 KM

                        #12
                        Zamieszczone przez ruwado
                        Zamieszczone przez shok
                        Pytanie która firma stworzy właściwe warunki w magazynie? Opony w blaszanym magazynie te z górnych partii są narażone na "gotowanie" latem itd. dlatego im młodsza opona tym mniejsze prawdopodobieństwo ich niewłaściwego magazynowania.
                        tu jest galeria i właściwe przechowywanie opon w magazynie :diabelski_usmiech
                        Tak przechowywane są opony np. koncernu Continentala, natomiast koncern Pirelli jest innego zdania przechowując opony na stojąco i kolego shock znam taką firmę w mazowieckim gdzie temp. na magazynie czy lato czy zima wynosi 20 stopni, a tak przy okazji 3 letnie opony są sprzedawane jako produkt pełnowartościowy.
                        Marcin



                        My ©koda is fantastic

                        Komentarz

                        • ruwado
                          RS
                          • 2009
                          • 14885
                          • Octavia IV (NX3)

                          #13
                          to akurat były zdjęcia z hurtowni, a nie z żadnego magazynu firmowego.
                          pozdrawiam - Darek

                          Komentarz

                          • shok
                            RS
                            • 2009
                            • 2070
                            • Octavia I (1U2)
                            • AXR 1.9 TDI PD 101 KM

                            #14
                            Zamieszczone przez sosna1
                            Zamieszczone przez ruwado
                            Zamieszczone przez shok
                            Pytanie która firma stworzy właściwe warunki w magazynie? Opony w blaszanym magazynie te z górnych partii są narażone na "gotowanie" latem itd. dlatego im młodsza opona tym mniejsze prawdopodobieństwo ich niewłaściwego magazynowania.
                            tu jest galeria i właściwe przechowywanie opon w magazynie :diabelski_usmiech
                            Tak przechowywane są opony np. koncernu Continentala, natomiast koncern Pirelli jest innego zdania przechowując opony na stojąco i kolego shock znam taką firmę w mazowieckim gdzie temp. na magazynie czy lato czy zima wynosi 20 stopni, a tak przy okazji 3 letnie opony są sprzedawane jako produkt pełnowartościowy.
                            Ja nie znam dlatego mam inne zdanie.
                            Owszem wiem o tym ,że opona 3 latnia może być traktowana jako nowa.Lecz ja shok takich opon bym nie kupił. Gdyż opona taka po 3 latach użytkowania miałaby już 6 lat.Co ją według mnie dyskwalifikuje do dalszej jazdy.No i oczywiście przez 3 lata mogła mieć więcej okazji do popsucia niż opona tegoroczna.

                            Komentarz

                            • paweł2
                              L&K
                              • 2010
                              • 1405

                              #15
                              Zamieszczone przez shok
                              Kiedyś zrzucałem opony miały poniżej 1mm do wskaźnika. Opony te przez gumiarza zostały w tym samym dniu sprzedane i założone na inne auto.
                              :shock: On chcial sprzedac i zarobic ok ale kto to kupil :roll: Praktycznie lyse.
                              Cała Polska woła z nami wyp...dalać z uchodźcami.

                              Komentarz

                              • kbjanek
                                Rider
                                • 2009
                                • 381

                                #16
                                Panowie nie przesadzajcie bo:
                                1. opony założone na aucie tez są poddawane naciskowi na jedna stronę w czasie nocnego parkowania,
                                2. opony płynąć na kontenerowcu z chin lub pociągiem z Rumunii również są poddawane siłom których konstruktor nie przewidział,
                                3. opony należy zmieniać ze względu na bezpieczeństwo, a nie ze względu na koszty.
                                Ja już się takimi duperelami nie podniecam czy to 51 tydzień roku 2012 czy 2 tydzień roku 2013 wystarczy mi zator krwi w mózgu i wrzody a mam 34 latka.
                                Ostatnio z winy mojego ojca było lekkie puknięcie, gość dostał w 15 letnia betkę. Wina ojca dokumentna, ale gość mógł zmniejszyć siłę uderzenia, ale nie wyhamował. Na moją uwagę, że stan opon poszkodowanego mógł mieć wpływ na zdarzenie policmajster nawet nie wzruszył ramionami.

                                Komentarz

                                Pracuję...